Informacja o działalności za okres od dnia 1 stycznia 2021 do 31 grudnia 2021 roku.
Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży
za okres od dnia 1 stycznia 2021 do 31 grudnia 2021 roku.
CZĘŚĆ I
OGÓLNA INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KOLEGIUM
- Podstawa i zakres działania Kolegium
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży (dalej : SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2018 r., poz. 570 ze zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735, dalej jako – Kpa) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm. dalej jako – Op). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty: grajewski, kolneński, łomżyński, wysokomazowiecki, zambrowski i Miasto Łomża (które jest na prawach powiatu).
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.
- Obsada kadrowa Kolegium
2.1. Kolegium składało się z 12 członków : 5 etatowych członków, 7 pozaetatowych.
Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie : |
|||
wyższe prawnicze : 5
|
wyższe administracyjne : 0
|
||
Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie : |
|||
wyższe prawnicze : 3 |
wyższe administracyjne : 0 |
wyższe inne : 4 |
|
Wśród członków Kolegium są 4 osoby posiadające uprawnienia do ubiegania się o stanowisko sędziego sądu administracyjnego, jedna osoba o stanowisko asesora sądowego.
Wśród członków Kolegium 4 osoby mają uprawnienia radcy prawnego.
2.2. Biuro Kolegium składało się z pięciu osób, z których cztery ma wykształcenie wyższe.
- Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży mieści się w budynku należącym do Skarbu Państwa, w lokalu użyczonym przez Prezydenta Miasta Łomża.
Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny jest następujący:
- 12 zestawów komputerowych,
- 2 kserokopiarki,
- 2 laptopy,
- 1 aparat cyfrowy,
- 1 dyktafon,
- serwer bazodanowy,
- serwer aplikacji
- stacje roboczą (komputerowe stanowisko obsługi petenta),
- monitor,
- skaner,
- firewall,
- ups,
- szafa rack
CZĘŚĆ II
WPŁYW SPRAW
- Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 1571
w tym spraw:
1.1. pozostałych w ewidencji z okresu poprzedniego – 20
1.2. wpływ spraw w roku objętym informacją - 1551
- Rodzaje spraw, które wpłynęły w roku objętym informacją:
2.1.Liczba spraw administracyjnych – ogółem - 1423
Lp. |
Określenie rodzaju sprawy → patrz załącznik do Informacji |
Liczba spraw |
1. |
objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej |
335 |
2. |
działalność gospodarcza |
0 |
3. |
planowanie i zagospodarowanie przestrzenne |
121 |
4. |
pomoc społeczna, świadczenia rodzinne i zaliczka alimentacyjna, oświata (stypendia, pomoc materialna itd. ), dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne |
583 |
5. |
gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie) , przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne |
86 |
6. |
ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach |
53
|
7. |
prawo wodne |
10 |
8. |
rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo |
54 |
9. |
handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych |
7 |
10. |
prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy |
106 |
11. |
prawo górnicze i geologiczne |
7 |
12. |
egzekucja administracyjna |
8 |
13. |
inne, pozostałe, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa |
53 |
2.2.Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm. – dalej jako Ppsa)/ - 98
2.3 Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 30
2.4. Liczba postanowień sygnalizacyjnych - 0
CZĘŚĆ III
ZAŁATWIANIE SPRAW ADMINISTRACYJNYCH
1. Liczba spraw załatwionych ogółem w roku objętym informacją - 1509
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw |
||
1. |
akty wydane przez SKO jako organ II instancji w tym :
- sposób rozstrzygnięcia patrz → tabela z pkt 1.1. |
1030
|
||
2. |
akty wydane przez SKO jako organ I instancji - sposób rozstrzygnięcia patrz → tabela z pkt 1.2. |
357 |
||
3. |
postanowienia wydane przez SKO w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :
|
13 |
||
4. |
akty wydane przez SKO po rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) |
109 |
||
5. |
pozostałe |
0
|
1.1. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ II instancji :
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw |
1. |
decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op) |
265 |
2. |
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Op) |
493 |
3. |
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Op) |
228 |
4. |
decyzje umarzające postępowanie odwoławcze (art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Op) |
6 |
5. |
pozostałe
|
38 |
1.2. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ I instancji :
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw |
1. |
postanowienia o wznowieniu postępowania i wyznaczeniu organu właściwego do jego przeprowadzenia (art.150 § 2 Kpa oraz art. 244 § 2 Op)
|
0 |
2. |
decyzje o odmowie wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 243 § 3 Op) (postanowienia ) |
3 |
3. |
postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 61a § 1 Kpa oraz decyzje na podstawie art. 249 § 1 Op) |
3 |
4. |
decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 – 158 Kpa oraz art. 247 – 251 Op) |
28 |
5. |
decyzje o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji (art. 158 § 1 Kpa oraz art. 248 § 3 Op ) |
4 |
6. |
decyzje odmawiające uchylenia decyzji po wznowieniu postępowania (art. 151§ 1 pkt 1 Kpa oraz art. 245 Op) |
0 |
7. |
decyzje uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa wydane po wznowieniu postępowania (art. 151 § 1 pkt 2 i § 2 Kpa oraz art. 245 Op) |
0 |
8 |
decyzje umarzające postępowanie prowadzone w I instancji przez SKO (art. 105 § 1 Kpa oraz art. 208 Op) |
1 |
9. |
pozostałe
|
318 |
2. Liczba spraw administracyjnych pozostałych do załatwienia przez SKO w roku objętym informacją - 32
CZĘŚĆ IV
ZAŁATWIANIE SPRAW Z ZAKRESU OPŁAT ZA UŻYTKOWANIE WIECZYSTE NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWYCH
1. Liczba spraw z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste załatwionych w roku objętym informacją ogółem - 29
w tym ugody - 0
- Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń SKO - 2
- Liczba spraw pozostałych do załatwienia przez SKO - 1
CZĘŚĆ V
SKARGI DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
- Sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. z 2018 r., poz. 1302– dalej jako Ppsa) :
Liczba spraw w roku objętym informacją ogółem - 109
w tym :
1.1. Liczba skarg na decyzje i postanowienia Kolegium skierowanych
do WSA w roku objętym informacją, ogółem - 91
- wskaźnik „zaskarżalności” – 8,5%
1.2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do WSA w roku
objętym informacją, ogółem - 0
1.3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54 § 3 Ppsa, ogółem - 0
1.4. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA (w tym zażaleń na postanowienia) skierowanych przez SKO w roku objętym informacją
do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie , ogółem - 8
1.5. Liczba innych spraw prowadzonych przez Kolegium w trybie określonym
przepisami Ppsa, skierowanych do WSA, ogółem – 0
1.6. Liczba sprzeciwów od decyzji Kolegium skierowanych do WSA - 10
- Skargi na akty i czynności Kolegium rozpatrzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnymi orzeczeniami w roku objętym informacją :
Liczba orzeczeń WSA w roku objętym informacją ogółem - 108
w tym :
Lp. |
Rodzaj rozstrzygnięcia |
Liczba spraw |
|||
1. |
Skargi na decyzje i postanowienia rozpoznane przez Sąd w tym :
|
98 |
|||
2.
|
Skargi na bezczynność Kolegium rozpoznane przez Sąd w tym :
|
0 |
|||
3.
|
Sprzeciwy od decyzji rozpoznane przez sąd w tym: |
10 |
|||
uwzględnione sprzeciwy |
1 |
||||
Część VI.
Informacje dodatkowe i wnioski.
Ogólna liczba spraw jaka wpłynęła do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży w 2021 r. wynosiła 1551.
Największą liczbę spraw stanowiły sprawy z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej i stanowiły – 41%. Następnie pod względem wielkości mieściły się sprawy z ordynacji podatkowej – 23,6 %, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne – 8,5%, prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy – 7,4%, gospodarka nieruchomościami, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne – 6%, rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo – 3,8%, ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach – 3,7%, prawo wodne – 0,7%, egzekucja administracyjna – 0,6%, prawo górnicze i geologiczne – 0,5%, handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych – 0,5%. Sprawy inne, pozostałe stanowiły – 3,7%.
Z ogólnej liczby spraw rozstrzygniętych przez Kolegium w formie decyzji administracyjnych – 25,8% stanowiły decyzje utrzymujące w mocy rozstrzygnięcia organów I instancji, 22,1% stanowiły decyzje uchylające rozstrzygnięcia pierwszoinstancyjne i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia. Decyzji reformatoryjnych było – 47,9%, decyzji umarzających postępowanie odwoławcze - 0,6%. Pozostałe sprawy zostały rozpatrzone w inny sposób, co stanowi – 3,6%.
W roku objętym niniejszą informacją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży załatwiało sprawy w terminach określonych przez Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735) w art. 35 § 3 oraz ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.) w art. 139 § 3 w związku z czym nie było zaległości w rozpatrywaniu spraw. Sprawy, które nie zostały rozpatrzone w grudniu 2021 r. Kolegium rozpatrzyło w styczniu 2022 r.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży prowadziło działalność pozaorzeczniczą. Prezes, wiceprezes oraz kierownik biura uczestniczyli w konferencji w Augustowie. W programie m. innymi był wykład nt: „Najnowsze zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego”, a także dyskusja nad aktualnymi problemami orzeczniczymi samorządowych kolegiów odwoławczych. Również Prezes, wiceprezes oraz etatowi członkowie kolegium uczestniczyli online w konferencji „Podatki i opłaty lokalne – przegląd orzecznictwa”. Kierownik biura uczestniczył w szkoleniu online nt: „Zarządzanie dokumentacją w urzędzie – stosowanie systemu klasy EZD jako wspomagającego i wiodącego”. Prezes, wiceprezes oraz referent biura uczestniczyli w szkoleniu z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy.
W 2021 r. odbyły się dwie kontrole Państwowej Inspekcji Pracy. Pierwsza dotyczyła wykorzystywania przez pracowników urlopów wypoczynkowych w roku, w którym pracownik nabył do niego prawo. Druga zaś dotyczyła uprawnień pracownika niepełnosprawnego, który ma orzeczoną niepełnosprawność w 1995 r., a który to orzeczenie o niepełnosprawności przedłożył pracodawcy dopiero w dniu 7 czerwca 2021 r.
Prokuratura Okręgowa w Łomży zwróciła się z prośbą do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o przesyłanie od 3 do 5 kserokopii wybranych decyzji i odwołań spraw, którymi zajmuje się kolegium. W związku z tym kolegium udziela comiesięcznej informacji o ciekawszych, ze społecznego punktu widzenia, sprawach wpływających do Kolegium i sposobie ich załatwienia.
Plan finansowy Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży według ustawy budżetowej na 2021 r. wynosił 1331.571,00 zł, a wydatki ogółem 1276.397,07 zł. Kolegium ogółem wydatkowało 1276.397,07 zł, w tym 1.095.682,10 zł to wydatki na wynagrodzenia osobowe i bezosobowe. Zgodnie z ustawą z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2021 r. ujęło w wykazie i planie wydatków niewygasających w 2021 r. środki w wysokości 55000,00 zł otrzymane z dodatkowego funduszu motywacyjnego. Pozostałe środki budżetowe tj. 180.888,90 zł wydatkowano na pokrycie kosztów działalności statutowej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży, w tym 12631,44 zł na koszty postępowania sądowego. Niewykorzystane środki finansowe w wysokości 173,93 zł zostały zwrócone do Budżetu Państwa.
Anna Sadowska
Prezes SKO w Łomży
*sprawy administracyjne i z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste pozostałych w ewidencji z okresu poprzedniego.