za okres od dnia 1 stycznia 2013 do 31 grudnia 2013 roku.
Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży
za okres od dnia 1 stycznia 2013 do 31 grudnia 2013 roku.
CZĘŚĆ I
OGÓLNA INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KOLEGIUM
1. Podstawa i zakres działania Kolegium
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży (dalej : SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn .zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r. ,poz. 267 dalej jako – Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz.749 z późn. zm. dalej jako – Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty : grajewski, kolneński, łomżyński, wysokomazowiecki, zambrowski i Miasto Łomża ( które jest na prawach powiatu ) wraz z gminami objętymi tym obszarem.
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.
2. Obsada kadrowa Kolegium
2.1. Kolegium składa się z 14 członków : 5 etatowych i 9 pozaetatowych.
Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie : |
|||
wyższe prawnicze : 4
|
wyższe administracyjne : 1
|
||
Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie : |
|||
wyższe prawnicze : 1 |
wyższe administracyjne : 2 |
wyższe inne : 6 |
Wśród członków Kolegium są 3 osoby posiadające uprawnienia do ubiegania się o stanowisko sędziego sądu administracyjnego.
Wśród członków Kolegium 3 osoby mają uprawnienia radcy prawnego, w tym jedna osoba ma również uprawnienia adwokata.
2.2. Biuro Kolegium składa się z sześciu osób, z których cztery mają wykształcenie wyższe.
3. Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży mieści się w gmachu Delegatury Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Łomży w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Podlaskiego.
Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny jest następujący:
- 12 zestawów komputerowych,
-
3 kserokopiarki,
-
1 centrala telefoniczna,
-
2 laptopy,
-
1 aparat cyfrowy,
-
1 dyktafon.
Istniejący stan sprzętu zaspokaja potrzeby Kolegium. W minionym roku wymieniliśmy 3 komputery i 1 monitor. W chwili obecnej wszyscy pracownicy mają nowe monitory. Ponadto zakupiono nowe ksero. Pozyskano jeszcze jeden pokój, w którym urządzono archiwum zakładowe.
CZĘŚĆ II
WPŁYW SPRAW
1. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją- 1892
w tym spraw:
1.1. pozostałych w ewidencji z okresu poprzedniego – 53*
1.2. wpływ spraw w roku objętym informacją - 1839
3. Rodzaje spraw, które wpłynęły w roku objętym informacją:
2.1.Liczba spraw administracyjnych – ogółem - 1632
Lp. |
Określenie rodzaju sprawy → patrz załącznik do Informacji |
Liczba spraw |
1. |
objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej |
212 |
2. |
działalność gospodarcza |
0 |
3. |
planowanie i zagospodarowanie przestrzenne |
118 |
4. |
pomoc społeczna, świadczenia rodzinne i zaliczka alimentacyjna, oświata (stypendia, pomoc materialna itd. ), dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne |
875 |
5. |
gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie) , przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne |
165 |
6. |
ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach |
81 |
7. |
prawo wodne |
40 |
8. |
rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo |
18 |
9. |
handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych |
25 |
10. |
prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy |
52 |
11. |
prawo górnicze i geologiczne |
0 |
12. |
egzekucja administracyjna |
7 |
13. |
inne, pozostałe, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa |
39 |
2.2.Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Ppsa)/ - 179
2.3.Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 28
2.4. Liczba postanowień sygnalizacyjnych - 0
CZĘŚĆ III
ZAŁATWIANIE SPRAW ADMINISTRACYJNYCH
1. Liczba spraw załatwionych ogółem w roku objętym informacją - 1839
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw |
||
1. |
akty wydane przez SKO jako organ II instancji w tym :
- sposób rozstrzygnięcia patrz → tabela z pkt 1.1. |
1033
|
||
2. |
akty wydane przez SKO jako organ I instancji - sposób rozstrzygnięcia patrz → tabela z pkt 1.2. |
601 |
||
3. |
postanowienia wydane przez SKO w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :
|
23 |
||
4. |
akty wydane przez SKO po rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) |
182 |
||
5. |
pozostałe |
0
|
1.1. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ II instancji :
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw |
1. |
decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op) |
473 |
2. |
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Op) |
235 |
3. |
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Op) |
249 |
4. |
decyzje umarzające postępowanie odwoławcze (art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Op) |
20 |
5. |
pozostałe
|
56 |
1.2. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ I instancji :
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw |
1. |
postanowienia o wznowieniu postępowania i wyznaczeniu organu właściwego do jego przeprowadzenia (art.150 § 2 Kpa oraz art. 244 § 2 Op)
|
1 |
2. |
decyzje o odmowie wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 243 § 3 Op) (postanowienia ) |
4 |
3. |
postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 61a § 1 Kpa oraz decyzje na podstawie art. 249 § 1 Op) |
2 |
4. |
decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 – 158 Kpa oraz art. 247 – 251 Op) |
421 |
5. |
decyzje o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji (art. 158 § 1 Kpa oraz art. 248 § 3 Op ) |
7 |
6. |
decyzje odmawiające uchylenia decyzji po wznowieniu postępowania (art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) |
0 |
7. |
decyzje uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa wydane po wznowieniu postępowania(art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) |
0 |
8 |
decyzje umarzające postępowanie prowadzone w I instancji przez SKO (art. 105 § 1 Kpa oraz art. 208 Op) |
0 |
9. |
pozostałe
|
166 |
2. Liczba spraw administracyjnych pozostałych do załatwienia przez SKO w roku objętym informacją - 24
CZĘŚĆ IV
ZAŁATWIANIE SPRAW Z ZAKRESU OPŁAT ZA UŻYTKOWANIE WIECZYSTE NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWYCH
1. Liczba spraw z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste załatwionych w roku objętym informacją ogółem - 29
w tym ugody - 3
2. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń SKO - 5
3. Liczba spraw pozostałych do załatwienia przez SKO - 0
CZĘŚĆ V
SKARGI DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
1. Sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153,
poz. 1270 z p. zm. – dalej jako Ppsa) :
Liczba spraw w roku objętym informacją ogółem - 182
w tym :
1.1. Liczba skarg na decyzje i postanowienia Kolegium skierowanych
do WSA w roku objętym informacją, ogółem - 170
-
wskaźnik „zaskarżalności” - 17,22 %
1.2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do WSA w roku
objętym informacją, ogółem - 0
1.3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54 § 3 Ppsa, ogółem - 6
1.4. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA (w tym zażaleń na postanowienia) skierowanych przez SKO w roku objętym informacją
do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie , ogółem - 2
1.5. Liczba innych spraw prowadzonych przez Kolegium w trybie określonym
przepisami Ppsa, skierowanych do WSA, ogółem - 4
2. Skargi na akty i czynności Kolegium rozpatrzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnymi orzeczeniami w roku objętym informacją :
Liczba orzeczeń WSA w roku objętym informacją ogółem - 90
w tym :
Lp. |
Rodzaj rozstrzygnięcia |
Liczba spraw |
||
1. |
Skargi na decyzje i postanowienia rozpoznane przez Sąd w tym :
|
90 |
||
2. |
Skargi na bezczynność Kolegium rozpoznane przez Sąd w tym :
|
0 |
Część VI.
Informacje dodatkowe i wnioski.
Ogólna liczba spraw jaka wpłynęła w 2013 r. do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży wynosiła 1839.
W 2013 roku największą liczbę spraw stanowiły sprawy z zakresu szeroko pojętej pomocy społecznej – 53,62%. Następnie pod względem ilości mieściły się sprawy z zakresu podatków – 12,99 %, gospodarka nieruchomościami, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne – 10,11%, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne – 7,23%, ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach – 4,96%, prawo o ruchu drogowym – 3,19%, prawo wodne – 2,45%, handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych – 1,53%, rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo – 1,10%, egzekucja administracyjna – 0,43% oraz pozostałe sprawy – 2,39%.
Z ogólnej liczby rozstrzygniętych w Kolegium w formie decyzji administracyjnych 46,79% stanowiły decyzje utrzymujące w mocy rozstrzygnięcia organów I instancji, a 24,10% decyzje uchylające rozstrzygnięcia pierwszoinstancyjne i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia. Decyzji reformatoryjnych było 22,75%., decyzji umarzających postępowanie odwoławcze – 1,94%. Pozostałe sprawy zostały załatwione w inny sposób, co stanowi 5,42%.
W roku objętym niniejszą informacją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży załatwiało sprawy w terminach określonych przez Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r. ,poz. 267 ), w art. 35 § 3 oraz ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2012 r., poz.749 z późn. zm. ), w art. 139 § 3 w związku z czym nie było zaległości w rozpatrywaniu spraw. Sprawy, które nie były załatwione w 2013 r. kolegium rozpatrzyło w styczniu i w lutym 2014 r.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży prowadził działalność pozaorzeczniczą. Prezes uczestniczył w Zgromadzeniach Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Dwóch etatowych i dwóch pozaetatowych członków kolegium oraz kierownik biura uczestniczyło w szkoleniu „Wzmocnienie potencjału Samorządowych Kolegiów Odwoławczych” realizowanym w ramach Projektu „Dobre prawo-sprawne rządzenie” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wiceprezes kolegium oraz kierownik biura uczestniczyli w konferencji szkoleniowej w Rowach, gdzie między innymi omówione były zagadnienia dotyczące kontroli zarządczej, praktyczne aspekty stosowania budżetu zadaniowego, dyscypliny finansów publicznych. Prezes i etatowy członek kolegium brali udział w konferencji podatkowej w Augustowie. Główny księgowy uczestniczył w warsztatach z zakresu Trezora organizowanych w Ministerstwie Finansów w Warszawie. Nadal prowadzona była współpraca z Prokuraturą Okręgową w Łomży polegająca na udzielaniu na wniosek prokuratora informacji o rodzajach spraw wpływających do organu odwoławczego i sposobach ich załatwiania.
Wydatki budżetowe ustalone w planie finansowym na kwotę 1.024.000 zł zostały zwiększone w ciągu roku budżetowego trzema decyzjami Ministra Finansów o kwotę 8004 zł z przeznaczeniem na sfinalizowanie wpisu od skargi kasacyjnej i zwroty kosztów postępowania przed Sądami Administracyjnymi oraz o kwotę 7000 zł z przeznaczeniem na uzupełnienie wydatków bieżących (wynagrodzenia bezosobowe). Ponadto Prezes Kolegium zgodnie z postanowieniami art. 171 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych dokonał zmian w planie wydatków przenosząc siedmioma decyzjami środki miedzy paragrafami klasyfikacji budżetowej. Wydatki kolegium wyniosły 1039004 zł. Najwięcej środków wykorzystano na wypłatę wynagrodzeń pracowniczych wraz z pochodnymi oraz wynagrodzeń bezosobowych, które wyniosły łącznie 877530,56 zł tj. 84,46 % wydatków ogółem. Pozostałe środki wykorzystano na pokrycie kosztów działalności statutowej i utrzymania SKO.
W Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Łomży zatrudnionych było 5 etatowych członków i 6 pracowników biura, w tym informatyk. Osoby te jak i pracownicy biura posiadały odpowiednie kwalifikacje, określone przepisami ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych ( Dz. U. z 2001 r., nr 79, poz.856 z późn. zm. ) oraz przepisami wykonawczymi.
Wynagrodzenia pracowników Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży ustalone były w oparciu o rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie wielokrotności kwoty bazowej oraz szczegółowych zasad wynagradzania prezesa, wiceprezesa oraz pozostałych członków samorządowego kolegium odwoławczego i pracowników biura Kolegium ( Dz. U. 2002 r., nr 109, poz. 960 ).
*sprawy administracyjne i z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste pozostałych w ewidencji z okresu poprzedniego.