Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Postanowienie z dnia 28 lipca 2011r.

Łomża, dnia  28 lipca  2011 r.

 

SKO. 0814/OŚ/580/2011

 

P O S T A N O W I E N I E

 

     Na podstawie art. 138 § 1 pkt 1  w związku z art. 144 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2000 r., nr 98, poz. 1071 póź. zm.) Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży w składzie:

 

                                    Przewodniczący – Anna Sadowska

                                    Członkowie          Urszula Kurządkowska (spr)

                                                               Janusz Krajewski

 

po rozpatrzeniu na posiedzeniu w dniu  28 lipca 2011 r. zażalenia Fundacji Agro-Mazowia z siedzibą w Stawigudzie, ul. Wiśniowa 17, reprezentowanej przez adwokata Michała Jackowskiego, Adwokacka Spółka Partnerska Grzybkowski & Guzek, Poznań ul. Dominikańska 3, na postanowienie Burmistrza Miasta Kolno nr GK. 6220.5.2011 z dnia 28 czerwca 2011 r. zawieszające z urzędu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie biogazowni o mocy 1,380 MW w miejscowości Kolno na działkach nr geod. 1372/15 i 1372/22 przy ulicy Kolejowej,

u t r z y m u j e   w mocy zaskarżone postanowienie.

 

U Z A S A D N I E N I E

 

Wnioskiem z dnia 11 kwietnia 2011 r. Fundacja Agro-Mazowia z siedzibą w Stawigudzie zwróciła się do Burmistrza Miasta Kolno o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie biogazowni o mocy 1,380 MW w miejscowości Kolno na działkach nr geod. 1372/15 i 1372/22.

Burmistrz Miasta Kolno działając na podstawie art. 61 § 4 KPA pismem nr  GK 6220.5.2011 z dnia 14 kwietnia 2011 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania z wniosku Fundacji Agro-Mazowia z siedzibą w Stawigudzie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie biogazowni o mocy 1,380 MW w miejscowości Kolno na działkach nr geod. 1372/15 i 1372/22. W dniach 26 kwietnia, 28 kwietnia i 2 maja 2011 r. do Urzędu Miasta Kolno wpłynęły zwroty korespondencji skierowanej do Bogdana Jutkiewicza, Marianny Arciszewskiej i Jana Bazydło (stron postępowania)  z adnotacją, że doręczenie było niemożliwe z powodu śmierci adresatów. Mając na uwadze fakt, że postępowanie wszczęte wnioskiem Fundacji Agro-Mazowia z siedzibą w Stawigudzie nie stało się bezprzedmiotowe, bowiem w miejsce zmarłych stron mogą wstąpić ich spadkobiercy, Burmistrz Miasta Kolno działając z urzędu postanowieniem nr GK  6220.5.2011 z dnia 28 czerwca 2011 r. zawiesił postępowanie w sprawie i podjął stosownie do art. 99 § 1 KPA  niezbędne kroki w celu usunięcia przeszkody do dalszego prowadzenia postępowania tj. przystąpił do ustalenia osób będących spadkobiercami po Bogdanie Jutkiewiczu, Mariannie Arciszewskiej i Janie Bazydło.

Z postanowieniem Burmistrza Miasta Kolno nie zgodziła się Fundacja Agro-Mazowia z siedzibą w Stawigudzie reprezentowana przez adwokata Michała Jackowskiego i wniosła na nie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży. W zażaleniu skarżąca wniosła o uchylenie postanowienia Burmistrza Miasta Kolno nr GK 6220.5.2011 z dnia 28 czerwca 2011 r.  i zarzuciła, że postanowienie zostało wydane z:

I.               naruszeniem przepisów postępowania – art. 28 KPA w związku z art. 97 § 1 pkt 1 KPA polegającym na przyjęciu, że interes prawny w postępowaniu w sprawie określenia środowiskowych uwarunkowań inwestycji przysługuje wszystkim osobom posiadającym tytuł prawny do nieruchomości położonych w promieniu 500 m od miejsca lokalizacji planowanej biogazowni bez względu na zasięg faktycznego i realnego oddziaływania tej inwestycji na możliwość korzystania z sąsiednich nieruchomości, podczas gdy zawarte w „karcie informacyjnej przedsięwzięcia” dane dotyczące potencjalnego zakresu oddziaływania planowanej inwestycji, w szczególności określające poziom i zasięg emisji substancji zapachowych świadczą o tym, że planowane przedsięwzięcie może oddziaływać wyłącznie na prawa i obowiązki właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości położonych w bezpośrednim sąsiedztwie a nie w całym wyznaczonym przez organ obszarze oddziaływania, co miało wpływ na rozstrzygnięcie prowadząc do przyjęcia, że śmierć Bogdana Jutkiewicza, Marianny Arciszewskiej i Jana Bazydło uzasadnia zawieszenie postępowania w sytuacji, gdy osobom tym nie przysługiwał interes prawny w rozumieniu art. 28 KPA, co w efekcie wyklucza możliwość zawieszenia postępowania,

II.             naruszeniem przepisów postępowania – art. 12  KPA w związku z art. 39 oraz art. 49 KPA, w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, polegające na przyjęciu, że wyrażony w art. 74 ust. 3 ustawy nakaz doręczania pism w drodze publicznego obwieszczenia nie wyklucza możliwości stosowania innych doręczeń dla każdej ze stron postępowania (art. 39 KPA), podczas gdy rola art. 49 KPA sprowadza się jedynie do określenia ogólnych zasad ogłaszania o  przebiegu i wynikach postępowania (m. in. określenia miejsca, formy, sposobu oraz skutków prawnych doręczenia) natomiast kompetencja do jego zastosowania wynika zawsze z przepisów, które określają czy publiczne ogłoszenie jest obowiązkowe bądź fakultatywne, co miało wpływ na rozstrzygnięcie postępowania, prowadząc do bezpodstawnego odstąpienia przez organ od obowiązku zastosowania formy doręczenia pism w sposób określony w art. 49 KPA mimo, że obowiązek ten wynika z art. 74 ust. 3 ww. ustawy, co skutkowało nieuzasadnionym przedłużeniem postępowania, godząc w usprawiedliwione interesy majątkowe wnioskodawcy.

 

Samorządowe Kolegium Odwoławcze  w Łomży rozpatrując zażalenie zważyło, co  następuje:

 

Zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie, gdyż zarzuty w nim podniesione są niezasadne.

W rozpatrywanej sprawie bezsporne jest, że po otrzymaniu wniosku Fundacji Agro-Mazowia z siedzibą w Stawigudzie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie biogazowni o mocy 1,380 MW w miejscowości Kolno na działkach nr geod. 1372/15 i 1372/22 (który stosownie do przepisu art. 61 § 1 KPA wszczął postępowanie w sprawie), Burmistrz Miasta Kolno miał obowiązek ustalić osoby będące stronami postępowania i stosownie do przepisu art. 61 §  4  KPA zawiadomić je o toczącym się postępowaniu. Z analizy akt sprawy wynika, że organ I instancji uczynił to wysyłając do stron postępowania zawiadomienie o wszczęciu postępowania (pismo nr GK 6220.5.2011 z dnia 14 kwietnia 2011 r.) oraz przez obwieszczenie (umieszczone na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Kolno w dniu 14 czerwca 2011 r. oraz na stronie BIP Kolno umieszczone w dniu 18 kwietnia 2011 r.).

Samorządowe Kolegium Odwoławcze  w Łomży uznało, że zastosowanie przez Burmistrza Kolno dwóch sposobów powiadomienia stron o wszczęciu postępowania w sprawie o wydanie Fundacji Agro-Mazowia z siedzibą w Stawigudzie  decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie biogazowni o mocy 1,380 MW w miejscowości Kolno na działkach nr geod. 1372/15 i 1372/22 przy ulicy Kolejowej tj.  przez doręczenie stronom postępowania pisma nr GK 6220.5.2011 z dnia 14 kwietnia 2011 r. (art. 39 KPA) oraz przez obwieszczenie publiczne (art. 49 KPA) nie narusza obowiązujących przepisów prawa, w szczególności przepisu art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227 z póź. zm.). Należy, bowiem pamiętać, że  forma powiadamiania adresatów aktów i czynności organu przewidziana w art. 49 KPA w niewielkim tylko stopniu chroni ich interesy w porównaniu z doręczeniami uregulowanymi w art. 39-48 KPA.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze  w Łomży uznało, że błędnie skarżąca wywodzi, iż przepis art. 74 ust. 3 ww. ustawy nakazuje organowi doręczanie pism w drodze publicznego obwieszczenia oraz, że w przypadku zastosowania tej formy doręczenia „(…)organ zwolniony jest z obowiązku precyzyjnego ustalenia kręgu stron postępowania. Obowiązek organu ogranicza się wyłącznie do ustalenia czy liczba uczestników danego postępowanie przekracza 20. Jeśli w ocenie organu uczestników postępowania jest więcej niż 20, ma on wówczas stosować procedurę określoną w art. 49 KPA”. Po pierwsze dlatego, że według art. 74 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli liczba stron przekracza 20, to zgodnie z art. 49 KPA "Strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłoszenia, jeżeli przepis szczególny tak stanowi, w tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia". Taka konstrukcja przepisu art. 49 KPA wskazuje, że organ I instancji może, ale nie musi skorzystać z tej formy doręczenia. Po drugie dlatego, że przepis art. 74 ust. 3 nie zwalnia organów administracji z precyzyjnego ustalenia, komu w konkretnym przypadku przysługują przymioty strony. Organ prowadzący postępowanie ma obowiązek ustalić, kto będzie brał w nim udział, jako strona, chociażby po to by ustalić czy liczba stron przekracza 20 osób, gdyż tylko w takim przypadku może dokonać doręczeń zgodnie z art. 49 KPA. Poza tym należy mieć na uwadze fakt, że przy publicznym obwieszczeniu do organu będzie wpływała również korespondencja pochodząca od innych podmiotów, która automatycznie powinna być traktowana, jako uwagi lub wnioski zgłoszone przez społeczeństwo, jeżeli jego udział w konkretnej sprawie został dopuszczony. Po trzecie dlatego, że sporządzenie listy stron postępowania ma również ten praktyczny walor, że reguły wynikające z art. 49 KPA znajdują zastosowanie w postępowaniu administracyjnym, ale już nie w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, które powinny wiedzieć, kto w sprawie jest stroną postępowania i do kogo kierować korespondencję.

Mając powyższe na uwadze Samorządowe Kolegium Odwoławcze  w Łomży stwierdziło, że postanowienie Burmistrza Miasta Kolno nr GK. 6220.5.2011 z dnia 28 czerwca 2011 r. zawieszające z urzędu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, nie narusza art. 12, art. 39 i art. 49 KPA oraz art. 74 usta. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227 z póź. zm.), zatem zarzut podniesiony w pkt II zażalenia jest niezasadny.

Odnosząc się do zarzutu podniesionego w pkt I zażalenia Samorządowe Kolegium Odwoławcze  w Łomży stoi na stanowisku, że Burmistrz Miasta Kolno miał prawo ustalić strony postępowania w przedmiotowej sprawie przyjmując, że będą nimi właściciele i użytkownicy wieczyści gruntów położonych w promieniu 500 m od działek nr 1372/15 i nr, 1372/22 na których Fundacja Agro-Mazowia z siedzibą w Stawigudzie zamierza wybudować biogazownię. Nie można odmówić słuszności argumentom Burmistrza Miasta Kolno, że wybudowanie biogazowi może wywoływać uciążliwości wpływające na środowisko naturalne i ludzi w obszarach:

·          emisji hałasu,

·          emisji zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza,

·          emisji ścieków (przede wszystkim przecieków go gleby),

·          wytwarzania odpadów,

które będą oddziaływały nie tylko na działki przylegające do terenu inwestycji. Uciążliwości (szczególnie hałas i zanieczyszczenia wprowadzane do powietrza) nie znają granic wynikających z prawa własności, dlatego zasadnym było uznanie za strony postępowania w przedmiotowej sprawie właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości  położonych w odległości 500 m od planowanej inwestycji.

Poza tym Samorządowe Kolegium Odwoławcze  w Łomży wzięło pod uwagę fakt, że art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., nr 199, poz. 1227 z póź. zm.), nie precyzuje, kto oprócz wnioskodawcy jest stroną postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntowany jest pogląd, że wnioskodawca nie jest jedyną stroną postępowania w przedmiocie wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, gdyż w postępowaniu takim z mocy ww. ustawy oraz przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2000 r., nr 98, poz. 1071 póź. zm.) mogą  brać udział również inne podmioty. Zgodnie z art. 28 KPA stroną postępowania jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie lub każdy, kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że: "pojęcie interesu prawnego może być rozumiane, jako obiektywna, czyli rzeczywiście istniejąca potrzeba ochrony prawnej. Interes ten musi być osobisty, własny, indywidualny i konkretny, dający się obiektywnie stwierdzić oraz aktualny a nie ewentualny" (zob.: wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 1998 r., IV SA 1106/97, Lex, nr 43360). Na tej podstawie należy przyjąć, że przymiot strony w sprawach wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych będą posiadać podmioty mające tytuł prawny do nieruchomości położonych w bezpośrednim sąsiedztwie zamierzonego przedsięwzięcia (rozumianym szeroko), ponieważ zostaną narażone na jego oddziaływaniem, a tym bardziej właściciele nieruchomości, na której planowana jest inwestycja.

W związku z powyższym Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży stwierdziło, że postanowienie Burmistrza Miasta Kolno nr GK. 6220.5.2011 z dnia 28 czerwca 2011 r. zawieszające z urzędu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, nie narusza art. art. 28 KPA. Po powzięciu informacji, o śmierci trojga uczestników postępowania posiadających przymiot strony Burmistrz Miasta Kolno miał obowiązek zawiesić postępowanie wszczęte wnioskiem  Fundacji  Agro-Mazowia z siedzibą w Stawigudzie, celem ustalenia następców prawnych zmarłych stron postępowania (tj. Jana Bazydło, Bogdana Jutkiewicza i Marianny Arciszewskiej) i umożliwienia im wstąpienia w prawa strony w przedmiotowym postępowaniu.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży rozpatrując zażalenie Fundacji  Agro-Mazowia z siedzibą w Stawigudzie uznało, że nie zasługuje ono na uwzględnienie, dlatego orzekło jak w sentencji.

Postanowienie niniejsze jest ostateczne. 

Strona niezadowolona z rozstrzygnięcia może  wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku. Skargę wnosi się za pośrednictwem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży w terminie 30 dni od daty otrzymania postanowienia.

                                  Przewodniczący – Anna Sadowska

                                    Członkowie:          Urszula Kurządkowska (spr)

                                                               Janusz Krajewski

 

Otrzymują:

1.    Michał Jackowski (pełnomocnik Fundacji Agro-Mazowia)

Adwokacka Spółka Partnerska Grzybkowski & Guzek

ul. Dominikańska 3

61-762 Poznań

2.    Strony postępowania przez ogłoszenie w BIP SKO w Łomży

3.    Burmistrz Miasta Kolno

Data powstania: wtorek, 2 sie 2011 12:10
Data opublikowania: wtorek, 2 sie 2011 12:13
Data przejścia do archiwum: poniedziałek, 7 paź 2013 14:00
Opublikował(a): Zbigniew Gryglik
Zaakceptował(a): Zbigniew Gryglik
Artykuł był czytany: 9805 razy