Postanowienie z dnia 29-12-2010
Łomża, dnia 29 grudnia 2010 r.
S-KO. 0814/GP/901/2009
P o s t a n o w i e n i e
Na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 144 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm. ) Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży w składzie orzekającym:
Przewodniczący: Anna Sadowska
Członkowie : Janusz Krajewski
Marek Stanisław Najda (spr.)
po rozpatrzeniu na posiedzeniu w dniu 29 grudnia 2010 r.
zażalenia Stanisława Leszczyńskiego
na postanowienie Burmistrza Miasta Zambrowa z dnia 26 listopada 2010 r., nr GP 73311-9/10
w przedmiocie podjęcia postępowania administracyjnego zawieszonego postanowieniem nr GP. 73311-9/10 z dnia 13 września 2010 r.
w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego
postanawia:
utrzymać w mocy zaskarżone postanowienie
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 23 czerwca 2010 r. Gmina Miasto Zambrów wystąpiła do Urzędu Miasta Zambrów o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającego na budowie budynku sanitarno-szatniowego oraz dwóch boisk sportowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr 2800/2, 2023/1 przy Szkole Podstawowej nr 5 im. Mikołaja Kopernika w Zambrowie.
Zawiadomieniem z dnia 28 czerwca 2010 r., nr GP 73311-9/10 organ I instancji zawiadomił wnioskodawcę Gminę Miasto Zambrów oraz 2 strony postępowania: Stanisława Leszczyńskiego i Szkołę Podstawową nr 5 im. M. Kopernika w Zambrowie o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającego na budowie budynku sanitarno-szatniowego oraz dwóch boisk sportowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr 2800/2, 2023/1 przy Szkole Podstawowej nr 5 im. Mikołaja Kopernika w Zambrowie. Pozostałe strony postępowania zostały zawiadomione w drodze obwieszczenia.
W dniu 5 lipca 2010 r. Stanisław Leszczyński złożył w Urzędzie Miasta Zambrów pismo, w którym stwierdził, iż nie wyraża zgody na lokalizację ww. inwestycji celu publicznego z powodów wyszczególnionych w załączonym piśmie właścicieli garaży z dnia 5 lipca 2010 r.
Pismem z dnia 17 sierpnia 2010 r., nr GP. 7220-4/09 Gmina Miasto Zambrów wniosła o zawieszenie ww. postępowania z uwagi na prowadzone negocjacje dotyczące nabycia działki nr 2023/1 na rzecz Miasta Zambrów.
Postanowieniem z dnia 13 września 2010 r., nr GP 73311-9/10 Burmistrz Miasta Zambrowa zawiesił przedmiotowe postępowanie na wniosek strony, na której żądanie postępowanie zostało wszczęte. Podstawą prawną wydanego rozstrzygnięcia był art. 98 § 1 i art. 101 kpa.
W dniu 20 września 2010 r. do Urzędu Miasta Zambrów wpłynął wniosek Stanisława Leszczyńskiego w sprawie odstąpienia od lokalizacji inwestycji. W odpowiedzi Burmistrz Miasta Zambrowa pismem z dnia 28 września 2010 r., nr GP. 73311-9/10 poinformował stronę o treści art. 105 § 2 kpa i stwierdził, że wnioskodawcą przedmiotowego postępowania jest Gmina Miasto Zambrów i tylko ona może wycofać wniosek w sprawie lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającego na budowie budynku sanitarno-szatniowego oraz dwóch boisk sportowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr 2800/2, 2023/1 przy Szkole Podstawowej nr 5 im. Mikołaja Kopernika w Zambrowie.
Pismem z dnia 25 listopada 2010 r. Gmina Miasto Zambrów wniosła o podjęcie postępowania w sprawie ustalenia ww. lokalizacji inwestycji celu publicznego zawieszonego postanowieniem z dnia 13 września 2010 r., nr GP. 73311-9/10.
Postanowieniem z dnia 26 listopada 2010 r., nr GP 73311-9/10 Burmistrz Miasta Zambrowa podjął na żądanie Gminy Miasto Zambrów postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającego na budowie budynku sanitarno-szatniowego oraz dwóch boisk sportowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach nr 2800/2, 2023/1 przy Szkole Podstawowej nr 5 im. Mikołaja Kopernika w Zambrowie. Uzasadniając wydane rozstrzygnięcie organ podał, że w dniu 25 listopada 2010 r. Gmina Miasto Zambrów wystąpiła z wnioskiem o podjęcie zawieszonego postępowania. W związku z tym, że ustąpiła przyczyna zawieszenia postępowania należało je podjąć.
Od powyższego postanowienia zażalenie wywiódł Stanisław Leszczyński, w którym domagał się odstąpienia od lokalizacji inwestycji celu publicznego na jego działce nr 2023/1. Skarżący podał, że na działce 2023/1 znajdują się garaże, na które są zawarte umowy dzierżawy gruntu na czas nieokreślony. Na terenie osiedli przyległych do działki nr 2023/1 brak jest wystarczającej ilości miejsc parkingowych. Do Szkoły Podstawowej nr 5 w Zambrowie im . Mikołaja Kopernika uczęszcza mała ilość dzieci i na przyszłe lata są tendencje spadkowe. Stanisław Leszczyński zaznaczył, że osiedla przylegające do jego działki nr 2023/1 są zamieszkałe w większości przez emerytów i rencistów. Istniejące garaże na ww. działce stanowią strefę izolacyjną od hałasu spowodowanego przez grające dzieci na istniejących obecnie boiskach na działce nr 2800/2. Boiska sportowe znajdujące się na działce 2800/2, przylegającej do szkoły są zaniedbane i wymagają renowacji. Budynek sanitarno-szatniowy wg wniosku Urzędu Miasta Zambrów będzie zlokalizowany na ww. działce przy budynku szkolnym i nie jest przewidziany do budowy na działce skarżącego nr 2023/1. Zgodnie z art. 6 pkt 6 ustawy z dnia 23 czerwca 1999 r. o gospodarce nieruchomościami boiska nie stanowią pomieszczeń i nie są celem publicznym, jak to sugeruje wnioskodawca. Działka nr 2800/2 obejmuje budynek szkolny, halę sportową, istniejące zaniedbane boiska oraz wolny teren przyległy do hali sportowej, na którym nic się nie znajduje. Stanisław Leszczyński nadmienił, że jego zdaniem oraz mieszkańców osieli racjonalną i celową byłaby realizacja ww. inwestycji na istniejących boiskach i terenie przyległym do hali sportowej. Do zażalenia skarżący dołączył mapkę przedstawiającą istniejącą sytuację oraz kserokopię protestu właścicieli garaży z dnia 5 lipca 2010 r., które znajdują się na jego działce nr 2023/1 i działkach sąsiednich.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży zważyło, co następuje:
Stosownie do art. 97 § 2 kpa gdy ustąpiły przyczyny uzasadniające zawieszenie postępowania, organ administracji publicznej podejmie postępowanie z urzędu lub na żądanie strony.
Zgodnie z poglądem wyrażonym w orzecznictwie obowiązek podjęcia zawieszonego postępowania powstaje nie tylko wówczas, gdy ustępuje przyczyna uzasadniająca zawieszenie postępowania, ale także w chwili stwierdzenia przez organ nieistnienia przyczyny uzasadniającej zawieszenie postępowania ( zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 grudnia 2006 r., sygn. akt II SA/WA 1846/06, Lex nr 299547, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 marca 2009 r., II OSK 1375/08, Lex nr 529884 ).
W ocenie Kolegium taka sytuacja zachodzi w niniejszej sprawie. Burmistrz Miasta Zambrowa postanowieniem z dnia 13 września 2010 r., nr GP 73311-9/10 zawiesił przedmiotowe postępowanie na wniosek strony, na której żądanie postępowanie zostało wszczęte ( tj. Gminy Miasto Zambrów ). Wniosek został uzasadniony przez stronę potrzebą negocjacji dotyczących nabycia działki nr 2023/1 na rzecz Miasta Zambrów. Przede wszystkim trzeba zauważyć, że Gmina Miasto Zambrów składając wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego znała stan prawny nieruchomości nr 2023/1, położonej w Zambrowie i dysponowała wiedzą w przedmiocie tego, kto jest jej aktualnym właścicielem. Podkreślić jednak należy, że inwestor w postępowaniu o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego nie musi dysponować tytułem własności do poszczególnych nieruchomości, na których planowana jest inwestycja. Dodatkowo trzeba stwierdzić, że z akt sprawy ( w tym również z pisma Gminy Miasta Zambrów z dnia 25 listopada 2010 r. o podjęcie postępowania ) nie wynika aby toczyły się negocjacje w sprawie nabycia działki nr 2023/1 na rzecz Miasta Zambrów. Z tego względu w ocenie tut. Kolegium nie było powodów do zawieszenia przedmiotowego postępowania, a zatem postanowienie w przedmiocie podjęcia zawieszonego postępowania należy uznać za zasadne.
Odnosząc się do twierdzeń skarżącego podniesionych w treści zażalenia dotyczących odstąpienia od lokalizacji przedmiotowej inwestycji celu publicznego Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży stwierdza, że kwestia ta wykracza poza ramy niniejszego postępowania administracyjnego, które jest postępowaniem incydentalnym ( wpadkowym ), mającym na celu rozstrzygnąć jedynie kwestie zasadności podjęcia zawieszonego postępowania.
Końcowo tut. Kolegium stwierdza, że w przedmiotowym postępowaniu zachodzą przesłanki do wyłączenia Burmistrza Miasta Zambrowa od załatwienia niniejszej sprawy. Inwestorem ww. inwestycji lokalizacji celu publicznego jest bowiem Gmina Miasto Zambrów. Wydanie przez organ I instancji decyzji w przedmiotowej sprawie będzie mogło stanowić podstawę do wznowienia postępowania.
Dlatego też, mając powyższe na uwadze Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży orzekło jak w osnowie postanowienia.
Postanowienie niniejsze jest ostateczne.
Strona niezadowolona z rozstrzygnięcia w sprawie może wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, pod zarzutem niezgodności postanowienia z obowiązującymi przepisami prawa. Skargę wnosi się za pośrednictwem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Przewodniczący: Anna Sadowska
Członkowie : Janusz Krajewski
Marek Stanisław Najda (spr.)
Otrzymują:
1. Stanisław Leszczyński
ul. Aleja Wojska Polskiego 2
18-300 Zambrów
Członkowie:
2. Burmistrz Miasta Zambrowa
3. Gmina Miasto Zambrów
4. Szkoła Podstawowa Nr5
im. M. Kopernika
ul. Obrońców Zambrowa 6
18-300 Zambrów
5. pozostałe strony poprzez obwieszczenie