Obwieszczenie z dnia 2010-09-21
Łomża, dnia 21 września 2010 r.
S-KO 0814/OŚ/674/2010
DECYZJA
Na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 127 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży w składzie orzekającym:
przewodniczący - Anna Sadowska
członkowie - Janusz Krajewski (spr.)
- Jadwiga Piaścik
po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 21 września 2010 r. odwołania Hanny Hubert, Wiesława Trzaska i Zdzisława Trzaska od decyzji Wójta Gminy Łomża z dnia 9 sierpnia 2010 r. nr RGO.7627-06/10 ustalającej środowiskowe uwarunkowania dla budowy tuczarni o obsadzie 50 DJP /docelowa łączna obsada w gospodarstwie 90 DJP/ zlokalizowanego na działkach nr 43/1, 43/2, położonych w obrębie Dłużniewa, gmina Łomża,
utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 11 lutego 2010 r. Joanna Grzybińska zwróciła się do Wójta Gminy Łomża o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie tuczarni o obsadzie 50 DJP /docelowa łączna obsada w gospodarstwie 90 DJP/ zlokalizowanego na działkach nr 43/1, 43/2, położonych w obrębie geodezyjnym Dłużniewo, gmina Łomża.
Decyzją z dnia 9 sierpnia 2010 r. Wójt Gminy Łomża ustalił środowiskowe warunki realizacji planowanego przedsięwzięcia zgodnie ze złożonym wnioskiem. Wskazano rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia, warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich wymienionych w 18 podpunktach, oraz wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego oraz innych decyzji wydawanych w następstwie prawnym /projekcie budowlanym/ wymienione w 14 podpunktach. Decyzję wydano na podstawie art.71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 82 i art. 85 ust. 1ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz.U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227 ze zm./, po uzgodnieniu z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Białymstoku i uzyskaniu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży. Organy te zajęły stanowiska sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację planowanej inwestycji, podając konieczne do spełnienia warunki w celu zminimalizowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i ludzi. Te warunki zostały zawarte w treści niniejszej decyzji.
Z decyzją nie zgodzili się Hanna Hubert, Wiesław Trzaska i Zdzisław Trzaska, którzy wnieśli odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży. Skarżący nie wyrażają zgody na budowę tuczarni na działce nr 43/1, 43/2. Według nich na tych działkach nie ma możliwości zbudowania takiego budynku. Tuczarnia znajdować się będzie zbyt blisko ich domów mieszkalnych. Nie uwzględniono, że w gospodarstwie wnioskodawczyni faktycznie planuje się łączną hodowlę w ilości 128, 5 DJP, a przekroczone są już i tak normy siarkowodoru i amoniaku. Do zabudowy planowanym budynkiem najlepiej nadaje się inna działka wnioskodawczyni znajdująca się na obrzeżach wsi Dłużniewo przy drodze asfaltowej w odległości 220 m od ich siedlisk. Budowa tuczarni na tej działce nie zatruwałaby ludzi i środowiska.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży zważyło, co następuje:
Zgodnie z art. 71 ust.1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz.U. Nr 199 poz. 1227 ze zm./, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia a uzyskanie takiej decyzji jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, a takim niewątpliwie jest planowane przedsięwzięcie
/§ 3 ust. 1 pkt 90 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko / Dz.U nr 257 poz. 2573 ze zm./. Celem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest przede wszystkim określenie warunków realizacji danego przedsięwzięcia, planowanego sposobu zagospodarowania terenu, a także wymagań dotyczących ochrony środowiska koniecznych do uwzględnienia w projekcie budowlanym. W drodze decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach mogą być nałożone na wnioskodawcę obowiązki dotyczące zapobiegania ograniczania, oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Załącznikiem do tej decyzji, stanowiącym jej integralną część jest charakterystyka przedsięwzięcia – art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wydawana na koniec postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko winna odzwierciedlać wszystkie etapy: począwszy od złożenia wniosku, po uzgodnienia, analizę dołączonej do wniosku dokumentacji i konsultacje społeczne. Organ prowadzący postępowanie rozstrzyga wniosek strony w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia w drodze decyzji po zasięgnięciu uzgodnień i opinii właściwych organów. Zgodnie z art.77 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy jeżeli jest przeprowadzana ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach organ właściwy do wydania tej decyzji uzgadnia warunki realizacji przedsięwzięcia z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska, zasięga opinii organu, o którym mowa w art. 78, w przypadku przedsięwzięć wymagających decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-3. W niniejszej sprawie decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje się po uzgodnieniu z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Białymstoku i uzyskaniu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży. Organy te uprawnione są do wydania takiego uzgodnienia i opinii w formie postanowień w ramach uznania administracyjnego, na wniosek wójta prowadzącego postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej inwestycji. W sprawie dotyczącej inwestycji planowanej przez Joannę Grzybińską takie postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z dnia 24 maja 2010 r. RDOŚ-20-WST II-66130/39/10/Em i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży z dnia 31 maja 2010 r. NZ-4151-7/2010 wydane zostały po otrzymaniu wniosku Wójta Gminy Łomża z dnia 14 i 19 maja 2010 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska uzgodnił realizację przedsięwzięcia na wymienionych w postanowieniu warunkach, zaś Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży zaopiniował przedsięwzięcie na podanych przez siebie warunkach. Uznano, że realizacja inwestycji nie będzie stanowiła zagrożenia dla środowiska. Wynika to z opracowanego dla tego przedsięwzięcia „Raportu o oddziaływaniu na środowisko”.
Rada Ministrów rozporządzeniem z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzaju przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko ( Dz. U. z 2004 r. Nr 257 poz. 2573 ze zm.), określiła między innymi:
-rodzaje przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagany,
-przypadki, w jakich zmiany dokonywane w obiektach są kwalifikowane, jako przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko,
-szczegółowe uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Mocą powyższego rozporządzenia Rady Ministrów planowane przedsięwzięcie w zakresie budowy tuczarni zostało zakwalifikowane do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko(§ 3 ust. 1 pkt 90), dla których sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko może być wymagane.
Zgodnie z art. 82 ust.1 ww. ustawy w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wydawanej po przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, właściwy organ określa między innymi rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia, warunki wykorzystywania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich, wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, w szczególności w projekcie budowlanym, w przypadku decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, 10 i 14, wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska. Takie też wymogi znalazły się w skarżonej decyzji.
Natomiast zgodnie z § 5 ww. rozporządzenia, szczegółowymi uwarunkowaniami, związanymi z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionego w § 3, do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko są:
1) rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia,
2) usytuowanie przedsięwzięcia - ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska - zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – w tym uwzględniające obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880),
3) rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2.
W sprawie taki raport został sporządzony w kwietniu 2010r. Wszystkie te szczegółowe uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, wymienione w tym przepisie zostały również przez organ pierwszej instancji uwzględnione, co wykazano szczegółowo w uzasadnieniu decyzji.
I tak uwzględniono:
-
rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia,
-
warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, za szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich, w fazie realizacji i w fazie eksploatacji,
-
wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym,
-
wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych,
-
wymogi w zakresie ograniczenia trans granicznego oddziaływania na środowisko,
-
pozostałe uwarunkowania wynikające z postanowień Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży.
W wyniku otrzymanych uzgodnienia i opinii oraz przeanalizowaniu całości akt sprawy Wójt Gminy Łomża stwierdził, że skala i rodzaj przedsięwzięcia nie powoduje negatywnego oddziaływania na środowisko a przedstawione formy zabezpieczeń i rozwiązań chroniących środowisko są wystarczające. W związku z powyższym należało stwierdzić, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przy spełnieniu wskazanych warunków zminimalizuje oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko. Organy orzekające w sprawie na etapie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia nie przesądzają o lokalizacji inwestycji, co ma miejsce dopiero na etapie wydania pozwolenia na budowę. W sytuacji faktycznej i prawnej Kolegium nie może podzielić zarzutu strony o konieczności odmowy ustalenia środowiskowych warunków realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie budynku obory o obsadzie 50 DJP /docelowo 90 DJP/ w obrębie istniejącego gospodarstwa rolnego na działkach oznaczonej nr 43/1, 43/2 położonych we wsi Dłużniewo. Z mocy prawa, po przeprowadzeniu postępowania w sprawie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia, właściwy organ (w analizowanej sprawie Wójt Gminy Łomża) decyduje o tym, czy wydać takie rozstrzygnięcie. Wydana decyzja organu I instancji jest, więc zgodna z prawem.
Podnoszone przez skarżących w złożonym odwołaniu obawy, że przedmiotowa inwestycja, będzie miała negatywny wpływ na sąsiednie działki stanowiące ich własność, w niniejszym postępowaniu nie może mieć istotnego znaczenia na treść rozstrzygnięcia mając na uwadze powyższe ustalenia.
Dlatego też Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży orzekło jak w sentencji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna
Strona niezadowolona z rozstrzygnięcia może wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży, pod zarzutem niezgodności decyzji z obowiązującymi przepisami prawa. Skargę wnosi się w terminie 30 dni od daty otrzymania decyzji.
przewodniczący – Anna Sadowska
członkowie - Janusz Krajewski spr.
- Jadwiga Piaścik
Otrzymują na adresy z akt sprawy:
-
Hanna Hubert,
-
Wiesław Trzaska
-
Radca Prawny Robert Jastrzębski pełnomocnik Zdzisław Trzaska
-
Joanna Grzybińska
-
pozostałe strony postępowania poprzez ogłoszenie w BIP SKO w Łomży
-
Wójt Gminy Łomża
-
a/a.
Do wiadomości:
1.Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
2.Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży