Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Obwieszczenie z dnia 2010-08-25

Samorządowe Kolegium Odwoławcze

ul. Nowa 2

18-400 Łomża

 

Łomża, dnia 25 sierpnia 2010 r.

S-KO 0814/OŚ/641/2010

 

DECYZJA

 

 

Na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży w składzie:

 

przewodniczący -  Anna Sadowska

członkowie         - Janusz Krajewski  (spr.)

-Marek Stanisław Najda

 

po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 25 sierpnia 2010 r. odwołania Stowarzyszenia Federacja Zielonych w Białymstoku od decyzji Prezydenta Miasta Łomży z dnia 6 lipca 2010 r. nr GKO.7624-23/07umarzającej postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej PLUS GSM nr BT-1 3442 na działce nr 23657/1 w Łomży,

 

utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 30 maja 2007 r. Spółka POLKOMTEL S.A. w Warszawie wystąpiła do Prezydenta Miasta Łomży o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej PLUS GSM nr BT-1 3442  na działce nr 23657/1 w Łomży.

Prezydent Miasta Łomży decyzją z dnia 6 lipca 2010 r. nr GKO.7624-23/07 umorzył postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację planowanego przedsięwzięcia. Zdaniem organu pierwszej instancji zachodziły podstawy prawne i faktyczne do umorzenia postępowania w sprawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację planowanego przedsięwzięcia. Po dokonaniu analizy zagospodarowania terenu wokół projektowanej stacji bazowej w odległości do 200 m na azymutach: 10°, 120° i 270° oraz w odległości 70 m na azymutach 15°, 115°, 250° wokół stacji stwierdzono, że na wysokości osi wiązki promieniowania poszczególnych anten nie ma miejsc dostępnych dla ludności. Miejsca dostępne dla ludności tj. ulice i place, budynki mieszkalne oraz obiekty gospodarcze i usługowe znajdują się znacznie poniżej poziomu zawieszenia anten. Tak, więc będąca przedmiotem wniosku budowa stacji bazowej Plus GSM w myśl obowiązujących przepisów, nie stanowi przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko. Inwestycja ta nie będzie miała wpływu na najbliżej usytuowane obszary NATURA 2000, obszary wodno-błotne, obszary przylegające do jezior, obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe i archeologiczne. Stąd jej realizacja nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i nie wymaga także przeprowadzenia oceny jego oddziaływania na obszary Natura 2000. Z uwagi na trwające postępowanie, stosownie do art. 105 § 1 Kpa orzeczono jego bezprzedmiotowość.

Z decyzją nie zgodziło się Stowarzyszenie Federacja Zielonych w Białymstoku i wniosło odwołanie. Podało, że inwestycja stwarza zagrożenie dla działki Haliny Łada np. w przypadku awarii, wywrócenia masztu o wysokości 50 m, emisji pól elektromagnetycznych stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia oraz poprzez uciążliwe sąsiedztwo spowoduje utratę wartości nieruchomości. Wbrew uzasadnieniu decyzji anteny umieszczone na wysokości 50 m po np. awarii, przekrzywieniu mogą emisjami objąć odległość 70 m i 200 m od środka elektrycznego anten stacji, mierząc wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania poszczególnych anten, a wiec miejsca dostępne dla ludności. Miejsca dostępne dla ludności zostałyby objęte promieniowaniem, głównych wiązek projektowanych anten. W sprawie winien być sporządzony raport a Prezydent Miasta Łomży winien wyłączyć się od rozpatrzenia sprawy, o ile działka inwestycyjna jest Miasta Łomży.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży zważyło, co następuje:

Z brzmienia art. 153 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko/ D.U. z 2008 r. nr 199, poz.1227/ wynika, że do spraw wszczętych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska/ Dz.U z 2008 r. nr 25 poz. 150 ze zm./przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, a niezakończonych decyzją ostateczną stosuje się, z zastrzeżeniem art. 154 ust. 1. przepisy dotychczasowe.

Kryterium przedmiotowym konkretyzującym administrację w zakresie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia jest spełnienie się którejkolwiek z przesłanek art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. W myśl § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia wykonawczego z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko / Dz.U nr 257 poz. 2573 ze zm./w brzmieniu obowiązującym od 31 sierpnia 2007 r. sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko mogą wymagać instalacje radiokomunikacyjne, z wyłączeniem radiolatarni, emitujące pola elektromagnetyczne o częstotliwości od 0,3 MHz do 300 000 MHz, których równoważna moc promieniowania izotropowo wyznaczana dla pojedynczej anteny wynosi:

a)         nie mniej niż 15 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 5 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny,

b) nie mniej niż 100 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 20 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny,

c) nie mniej niż 500 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 40 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny,

d) nie mniej niż 1.000 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 70 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny,

e) nie mniej niż 2.000 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 150 m i nie mniejszej niż 100 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny,

f) nie mniej niż 5.000 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 200 m i nie mniejszej niż 150 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny,

g) nie mniej niż 10.000 W, a miejsca dostępne dla ludności znajdują się w odległości nie większej niż 300 m i nie mniejszej niż 200 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania tej anteny.

Tym samym takie przedsięwzięcia, wraz z instalacjami o znacznie większych mocach-wymienionymi w § 2 pkt 7 ww. rozporządzenia z dnia 9 listopada 2004 r, wymagają wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.  Z wniosku Spółki POLKOMTEL S.A. w Warszawie wynika, że objęte nim przedsięwzięcie wiąże się z emisją pola elektromagnetycznego o częstotliwościach trzech anten sektorowych, w których równoważna moc promieniowania izotropowo dla pojedynczej anten wynosi max 6523 W, oraz trzech anten sektorowych, w których równoważna moc promieniowania izotropowo dla pojedynczej anten wynosi max. 1542 W. Anteny zaś będą zawieszone na wysokości 30, 35, 30, 27, 32 i 27 m. Po dokonaniu analizy zagospodarowania terenu wokół projektowanej stacji bazowej w odległości do 200 m na azymutach: 10°, 120° i 270° oraz w odległości 70 m na azymutach 15°, 115°, 250° wokół stacji stwierdzono, że na wysokości osi wiązki promieniowania poszczególnych anten nie ma miejsc dostępnych dla ludności. Miejsca dostępne dla ludności tj. ulice i place, budynki mieszkalne oraz obiekty gospodarcze i usługowe znajdują się znacznie poniżej poziomu zawieszenia anten. Tak, więc będąca przedmiotem wniosku budowa stacji bazowej Plus GSM w myśl obowiązujących przepisów, nie stanowi przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko. Inwestycja ta nie będzie miała wpływu na najbliżej usytuowane obszary NATURA 2000, obszary wodno-błotne, obszary przylegające do jezior, obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe i archeologiczne. Stąd jej realizacja nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i nie wymaga także przeprowadzenia oceny jego oddziaływania na obszary Natura 2000.

Należy zaznaczyć, że działka nr 23657/1 położona w Łomży stanowi własność Skarbu Państwa i Prezydent Miasta Łomży nie podlegał wyłączeniu od rozpatrzenia sprawy.

W świetle powyższych ustaleń należy dojść do wniosku, że Prezydent Miasta Łomży zasadnie umorzył postępowanie w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia. Podkreślenia wymaga, że kwalifikowanie przedsięwzięć wymagających wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie podlega uznaniu administracyjnemu, lecz następuje w warunkach związania konkretną normą prawną, a brak takiej normy w odniesieniu do zamierzenia inwestora nie pozwala na prowadzenie postępowania.

Dlatego też Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży orzekło jak w sentencji.

 

 

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Strona niezadowolona z rozstrzygnięcia może wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży, pod zarzutem niezgodności decyzji z obowiązującymi przepisami prawa. Skargę wnosi się w terminie 30 dni od daty otrzymania decyzji.

 

przewodniczący -  Anna Sadowska

członkowie         - Janusz Krajewski  (spr.)

-Marek Stanisław Najda

 

 

Otrzymują:

 

1.      Bolesław Staniszewski

pl. Konstytucji 3 Maja 1, 26-610 Radom

pełnomocnik  Spółki POLKOMTEL S.A. w Warszawie

2.      Stowarzyszenie Federacja Zielonych w Białymstoku

ul. Rumiankowa 14/4, 15-665 Białystok

3.      PPKS w Łomży

4.     a/a.

 

 

 

Pozostałe strony zawiadamia się o wydaniu decyzji w trybie art. 49

Kpa- poprzez obwieszczenie w BIP SKO w Łomży:

1.     Stanisław Demkiewicz

2.     Janusz Jankowski

3.     Witold Stanisław Sienicki

4.     Stefania Wytwer

5.     Antoni Jemielity

6.     Zygmunt Eustachiusz Jemielity

7.     Zofia i Marek Staniszewscy

8.     Maria i Ludwik Rainka

9.     Krzysztof Borawski

10.                      Wiesława Lichomska

11.                      Halina Łada

12.                      Elżbieta Bałazy

13.                      Irena Armata

14.                      Andrzej Bałazy

15.                      Bożena Kojro

16.                      Teresa Lutostańska

17.                      Barbara Nowocińska

18.                      Jadwiga Remez

19.                      Agnieszka Śmiarowska

20.                      Danuta Borawska

21.                      Jacek Borawski

22.                      Marek Borawski

23.                      Anna Grzymała

24.                      Kazimierz Grzymała

25.                      Mieczysław Jankowski

26.                      Józef Jankowski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data powstania: środa, 25 sie 2010 13:39
Data opublikowania: środa, 25 sie 2010 13:42
Data przejścia do archiwum: poniedziałek, 7 paź 2013 13:56
Opublikował(a): Zbigniew Gryglik
Zaakceptował(a): Zbigniew Gryglik
Artykuł był czytany: 7575 razy