Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Obwieszczenie z dnia 2010-08-05

 

Samorządowe Kolegium Odwoławcze

ul. Nowa 2

18-400 Łomża

 

Łomża, dnia 5 sierpnia 2010 r.

S-KO 0814/OŚ/567/2010

 

DECYZJA

 

Na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży w składzie:

 

przewodniczący -  Anna Sadowska

członkowie         - Janusz Krajewski  (spr.)

-Urszula Kurządkowska

 

po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 5 sierpnia 2010 r. odwołania Hanny Masłowskiej Nowakowskiej od decyzji Burmistrza Miasta Grajewo z dnia 10 maja 2010 r. nr GN 0154-1/05/10 o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie Stacji Paliw PKN ORLEN nr 448 położonej na działce nr 618 w Grajewie,

 

utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 10 listopada 2005 r. Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A. w Płocku Regionalne Biuro Inwestycji i Remontów w Warszawie wystąpił do Burmistrza Miasta Grajewo o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie Stacji Paliw PKN ORLEN nr 448 położonej na działce nr 618 w Grajewie.

Decyzją z dnia 4 lutego 2009 r. Burmistrza Miasta Grajewo ustalił wnioskowane uwarunkowania zgody na realizację planowanego przedsięwzięcia.

Decyzją z dnia 30 marca 2009 r. SKO.0814/OŚ/318/2009 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży po rozpatrzeniu odwołania Aliny Masłowskiej Szreniawskiej uchyliło zaskarżoną decyzję w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji.

Burmistrz Miasta Grajewo decyzją z dnia 10 maja 2010 r. nr GN 0154-1/05/10 ponownie ustalił wnioskowane uwarunkowania zgody na realizację planowanego przedsięwzięcia. Zdaniem organu pierwszej instancji zachodziły wystarczające podstawy prawne i faktyczne do wydania pozytywnego rozstrzygnięcia w sprawie. Oddziaływanie analizowanej stacji paliw na środowisko będzie miało charakter lokalny, dotyczący tylko tego terenu. Modernizacja instalacji paliwowej na terenie stacji nie stwarza szczególnego zagrożenia dla miejscowego środowiska przyrodniczego, a jedynie wpłynie na poprawę warunków środowiskowych. Inwestycja ta nie będzie miała wpływu na najbliżej usytuowane obszary NATURA 2000, obszary wodno-błotne, ujecie wody pitnej, obszary przylegające do jezior, obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe i archeologiczne. Teren wokół stacji paliw jest zabudowany budynkami jednorodzinnymi. Najbliższy budynek oddalony jest od terenu stacji paliw o około 10 m.

Z decyzją nie zgodziła się Hanna Masłowska Nowakowska i wniosła odwołanie. Podała, że nie jest zachowana odpowiednia odległość od jej budynku mieszkalnego /w świetle przepisów odległość ta powinna wynosić 9 metrów odnośnie budynku jednorodzinnego, natomiast 12 m odnośnie budynku wielorodzinnego. Odległość jest mniejsza. Poza tym Stacja Paliw posiada za mały teren, aby móc się rozbudowywać bez szkody dla innych graniczących z nią działek. Uciążliwość przedsięwzięcia nie zamknie się w granicach własnej działki, gdyż chodzi o stację paliw, która chce powiększyć swój zakres usług. Hałas, wyziewy produktów ropopochodnych zwiększą się i wykroczą poza granice działki. Nie można zagwarantować, że tak się nie stanie. Chciałaby poznać rozwiązania z decyzji, które gwarantują zabezpieczenie środowiska przed skażeniem substancjami ropopochodnymi i innymi niebezpiecznymi substancjami. Skoro w decyzji mówi się o przywracaniu po zakończeniu realizacji inwestycji do stanu umożliwiającego naturalna odbudowę środowiska, to zakłada się, że warunki środowiska naturalnego mogą zostać naruszone. Inwestycja będzie pogarszać warunki użytkowania terenów sąsiednich. Im większa oferta usług stacji paliw tym większy ruch pojazdów, tym większa uciążliwość dla działek sąsiednich.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży zważyło, co następuje:

Z brzmienia art. 153 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko/ D.U. z 2008 r. nr 199, poz.1227/ wynika, że do spraw wszczętych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska/ Dz.U z 2008 r. nr 25 poz. 150 ze zm./przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, a niezakończonych decyzją ostateczną stosuje się, z zastrzeżeniem art. 154 ust. 1. przepisy dotychczasowe. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, a takim niewątpliwie jest planowane przedsięwzięcie/ § 3 ust. 1 pkt 35 rozporządzenia wykonawczego z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko / Dz.U nr 257 poz. 2573 ze zm./jest dopuszczalna wyłącznie po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na jej realizację. Celem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest przede wszystkim określenie warunków realizacji danego przedsięwzięcia, planowanego sposobu zagospodarowania terenu, a także wymagań dotyczących ochrony środowiska koniecznych do uwzględnienia w projekcie budowlanym. W drodze decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach mogą być nałożone na wnioskodawcę obowiązki dotyczące zapobiegania ograniczania, oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Załącznikiem do tej decyzji, stanowiącym jej integralna część jest charakterystyka przedsięwzięcia – art. 56 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wydawana na koniec postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko winna odzwierciedlać wszystkie etapy: począwszy od złożenia wniosku, po uzgodnienia, analizę dołączonej do wniosku dokumentacji i konsultacje społeczne. Organ prowadzący postępowanie rozstrzyga wniosek strony w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia w drodze decyzji po zasięgnięciu uzgodnień właściwych organów -art. 48 ust.2 ww. ustawy tj. Starosty Grajewskiego i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grajewie.  W rozpatrywanej sprawie Burmistrz Miasta Grajewo uzyskał stanowisko Starosty Grajewskiego z dnia 14 kwietnia 2006 r. uzgadniające proponowane uwarunkowania środowiskowe na wymienionych warunkach, oraz uzgodnienie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grajewie z dnia 26 sierpnia 2005 r. utrzymane w mocy postanowieniem Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku z dnia 2 maja 2007 r. Niezależnie od powyższego należy wskazać, że Rada Ministrów rozporządzeniem z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzaju przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (  Dz. U. z 2004 r. Nr  257 poz. 2573 ze zm.), określiła między innymi:

-rodzaje przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagany,

-przypadki, w jakich zmiany dokonywane w obiektach są kwalifikowane, jako przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko,

-szczegółowe uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Mocą powyższego rozporządzenia Rady Ministrów planowane przedsięwzięcie w zakresie przebudowy stacji paliw zostało zakwalifikowane do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko(§ 3 ust. 1 pkt 35) wymagających sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Natomiast zgodnie z § 5 ww. rozporządzenia, szczegółowymi uwarunkowaniami, związanymi z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionego w § 3, do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko są:

1)  rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia,

2)  usytuowanie przedsięwzięcia - ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska - zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – w tym uwzględniające obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci Natura 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880),

3)  rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2.

W sprawie taki raport został sporządzony w maju 2005r. i uzupełniony w kwietniu 2006 r. Wszystkie te  szczegółowe uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, wymienione w tym przepisie zostały przez organ pierwszej instancji uwzględnione, co wykazano szczegółowo w uzasadnieniu decyzji.

I tak uwzględniono:

1.     rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia,

2.      warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, za szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich, w fazie realizacji i w fazie eksploatacji,

3.     wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym,

4.     wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych,

5.     wymogi w zakresie ograniczenia trans granicznego oddziaływania na środowisko,

6.     wymogi w przypadku stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania,

7.     pozostałe uwarunkowania wynikające z postanowień Starosty Grajewskiego i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grajewie.

W zaistniałej sytuacji faktycznej i prawnej Kolegium nie może podzielić zarzutu skarżącej o braku podstaw do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie Stacji Paliw PKN ORLEN nr 448 położonej na działce nr 618 w Grajewie.

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży orzekło jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Strona niezadowolona z rozstrzygnięcia może wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży, pod zarzutem niezgodności decyzji z obowiązującymi przepisami prawa. Skargę wnosi się w terminie 30 dni od daty otrzymania decyzji.

 

 

przewodniczący  -  Anna Sadowska

członkowie         - Janusz Krajewski  (spr.)

-Urszula Kurządkowska

 

Otrzymują:

 

1.     Jarosław Szaciło- pełnomocnik Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. w Płocku Regionalne Biuro Inwestycji i Remontów w Warszawie

na adres: ul. Upalna 88 lok.15, 15-668 Białystok

2.     Burmistrz Miasta Grajewo

3.     Alina Masłowska Szreniawska

ul. Żabia 22/14, 15-448 Białystok

4.     Wanda Cecylia Masłowska

ul. Waryńskiego 43/52, 15-460 Białystok

5.     Hanna Masłowska Nowakowska

ul. Waryńskiego 43/52,15-460 Białystok

6.     Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku

ul. Zwycięstwa 2, 15-703 Białystok

7.     Starosta Grajewski

ul. Strażacka 6B, 19-200 Grajewo

8.     ogłoszenie w BIP SKO w Łomży

9.     a/a.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data powstania: czwartek, 5 sie 2010 12:48
Data opublikowania: czwartek, 5 sie 2010 12:51
Data przejścia do archiwum: poniedziałek, 16 sie 2010 11:38
Opublikował(a): Zbigniew Gryglik
Zaakceptował(a): Zbigniew Gryglik
Artykuł był czytany: 7197 razy