Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Obwieszczenie z dnia 2010-06-01

 

Łomża, dnia 1 czerwca 2010 r.

 

S-KO. 0814/GP/486/2010

 

D E C Y Z J A

 

Na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz.1071 z póź. zm. ) Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży w składzie orzekającym:

 

przewodniczący -  Anna Sadowska

członkowie:        

-  Janusz Krajewski  ( spr. )

-  Jadwiga Piaścik

 

po rozpatrzeniu na posiedzeniu w dniu 1 czerwca 2010 r. odwołania PGE Dystrybucja Białystok Sp. z o.o. w Białymstoku od decyzji Burmistrza Miasta Zambrów z dnia 16 kwietnia 2010 r. nr GP.73311-3/10 odmawiającej ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającej na budowie linii napowietrznej SN 15KV, stacji transformatorowej słupowej oraz linii napowietrznej i kablowej nN-0,4kV na częściach działek nr 456,457,597,1053,1054,1104,1055,1069/19 położonych w Zambrowie,

 

u t r z y m u j e  w  mocy zaskarżoną decyzję.

 

U Z A S A D N I E N I E

Dnia 2 grudnia 2009 r. PGE Dystrybucja Białystok Sp. z o.o. w Białymstoku wystąpiła z wnioskiem o ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającej na budowie linii napowietrznej SN 15KV, stacji transformatorowej słupowej oraz linii napowietrznej i kablowej nN-0,4kV na częściach działek nr 456,457,597,1053,1054,1104,1055,1069/19 położonych w Zambrowie.

Burmistrz Miasta Zambrów decyzją z dnia 16 kwietnia 2010 r. nr GP.73311-3/10 odmówił ustalenia wnioskowanej lokalizacji inwestycji celu publicznego.  Dla terenu, przez który przebiega projektowana inwestycja nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W związku z tym stosownie do art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, inwestycję należy zlokalizować w drodze decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Inwestycja częściowo planowana jest w liniach rozgraniczających dróg publicznych ul. Białostockiej i ul. Wiśniowej. Stosownie do art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego może nastąpić wyłącznie za zezwoleniem właściwego zarządcy drogi. Zarządca drogi publicznej ul. Białostockiej, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad decyzją z dnia 21 stycznia 2010 r. nr GDDKiA.O/BI.ZZ.Z-3.435/1/2010 zezwolił na lokalizację w pasie drogowym projektowanej linii kablowej niskiego napięcia. Natomiast Burmistrz Miasta Zambrów, jako zarządca drogi publicznej gminnej ul. Wiśniowej w Zambrowie, decyzją z dnia 1 marca 2010 r. RG.7040-3/5/10 odmówił wydania zezwolenia na lokalizację w pasie drogowym planowanego zamierzenia inwestycyjnego. Zarządca drogi uznał, że brak jest w pasie drogowym ul. Wiśniowej miejsca na lokalizację jeszcze jednej linii energetycznej. Linia energetyczna obsługująca przyległy teren jest już w pasie drogowym, w którym umieszczone będą inne obiekty infrastruktury, służące potrzebom mieszkańców osiedla tj. kanalizacja sanitarna i kanał tłoczny. Stosownie do art. 53 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, właściwy organ w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dokonuje analizy warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy wynikających z przepisów odrębnych. Takim przepisem jest ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Skoro art. 39 ust. 3 uzależnia lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niewiązanych z potrzebami ruchu drogowego od zezwolenia zarządcy drogi, wydanej w drodze decyzji administracyjnej, a zarządca drogi nie wyraził zgody na lokalizację linii energetycznej w pasie drogi gminnej decyzją, która stała się ostateczna w dniu 18 marca 2010 r, to nie można ustalić lokalizacji inwestycji celu publicznego, objętego wnioskiem, polegającej na budowie linii napowietrznej SN 15kV, stacji transformatorowej słupowej oraz linii napowietrznej i kablowej nN-0,4kV na częściach działek nr 456,457,597,1053,1054,1104,1055,1069/19 położonych w Zambrowie.

Od tej decyzji odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży złożyła PGE Dystrybucja Białystok Sp. z o.o. w Białymstoku.

Podała, że urządzenia energetyczne mają służyć do zasilania zabudowy w obrębie ulicy Wiśniowej oraz dla „wzmocnienia” zasilania rozbudowy obiektu na działce nr 456. Przytoczone w uzasadnieniu decyzji argumenty są dla Spółki nie do przyjęcia, ponieważ w tak szerokim pasie ulicy Wiśniowej można znaleźć miejsce do lokalizacji planowanego wybudowania urządzeń energetycznych, a przynajmniej ich części. Odmowa ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego dla przedmiotowej inwestycji całkowicie pozbawia Spółkę prawa do skutecznych działań zmierzających do uzyskania prawa do dysponowania innymi nieruchomościami na cele budowlane w tym nieruchomościami o nr geodezyjnych 1054. Spółka otrzymała pozytywną opinię Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad na wybudowanie w pasie drogowym ulicy Białostockiej części planowanych przez nich urządzeń energetycznych. Posiada również wstępne zgody właścicieli innych nieruchomości. Obiekt na działce nr 456 jest już przygotowany do zasilania. Brak urządzeń zasilających nie pozwala na jego właściwe zgodne z przeznaczeniem funkcjonowanie.

Rozpatrując odwołanie Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży zważyło, co następuje:

Stosownie do art. 50 ust. 1, art. 53 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), inwestycja celu publicznego jest lokalizowana na podstawie planu miejscowego, a w przypadku jego braku - w drodze decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Właściwy organ w postępowaniu związanym z wydaniem decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dokonuje analizy warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy, wynikających z przepisów odrębnych. Takim przepisem jest art. 39 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych / tekst jedn. Dz.U. z 2007 nr 19, poz. 115 ze zm./. Zabrania się w nim dokonywania w pasie drogowym czynności, które mogłyby powodować niszczenie lub uszkodzenie drogi i jej urządzeń albo zmniejszenie jej trwałości oraz zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego. A jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego może nastąpić wyłącznie za zezwoleniem właściwego zarządcy drogi, wydawanym w drodze decyzji administracyjnej. Skoro ustawa ta uzależnia lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami ruch drogowego od zezwolenia zarządcy drogi, wydanej w drodze decyzji administracyjnej, a zarządca drogi Burmistrz Zambrowa nie wyraził zgody na lokalizację linii energetycznej w pasie drogi gminnej decyzją, która stała się ostateczna w dniu 18 marca 2010 r, to nie można ustalić lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającej na budowie linii napowietrznej SN 15kV, stacji transformatorowej słupowej oraz linii napowietrznej i kablowej nN-0,4kV na częściach działek nr 456,457,597,1053,1054,1104,1055,1069/19 położonych w Zambrowie.

Konieczność uzyskania zezwolenia zarządcy drogi na lokalizacje obiektu budowlanego w pasie drogowym na etapie ustalania warunków zabudowy i zagospodarowania terenu potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 grudnia 2007 r. sygn. akt II OSK 1639/06 Lex nr 41 35 25. Sąd ten w pkt 3 orzekł, że „ jeżeli inwestycja planowana jest na nieruchomości położonej w pasie drogowym, to przed wydaniem decyzji o warunkach zabudowy organ powinien uzyskać zezwolenie zarządcy drogi na lokalizację obiektu budowlanego w pasie drogowym, o którym mowa w art. 39 ust. 3 u.d.p. Zezwolenia tego, wydawanego w formie decyzji administracyjnej nie można jednak utożsamiać z uzgodnieniem w rozumieniu art. 53 ust. 4 pkt 9 w zw. z art. 64 § 1 u.p.z.p. Decyzja ta jest przykładem "decyzji wymaganej odrębnymi przepisami" w rozumieniu art. 60 ust. 1 u.p.z.p.”.

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży orzekło jak w sentencji.

 

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

 

Decyzja może być zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży, pod zarzutem niezgodności z prawem w terminie 30 dni od dnia doręczenia.


przewodniczący-

 

członkowie     -

 

-

 

 

I.  Otrzymują :

1.     PGE Dystrybucja Białystok Sp. z o.o, Zakład Sieci Łomża Al. Legionów 157, 18-400 Łomża

2.     Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku ul. Zwycięstwa 2, 15-703 Białystok

3.     Burmistrz Miasta Zambrów

4.      a/a.

 

Strony postępowania zawiadamiane zgodnie z art.53 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w drodze obwieszczenia:

1.     Janusz Marczak, ul Słoneczna 21, 18-300 Zambrów

2.     Kazimierz Marczak, ul. Słoneczna 21, 18-300 Zambrów

3.     Kamil Łada, ul. Podedwornego 6, 18-300 Zambrów

4.      Maria i Janusz Górniak, ul. Raginisa 16/27, 18-300 Zambrów

5.     Zofia i Tadeusz Kossakowscy, ul.Wiśniowa 15,18-300 Zambrów

6.     a/a.

 

II. Do wiadomości:

Marszałek Województwa Podlaskiego

za pośrednictwem Podlaskiego Biura Planowania

Przestrzennego  Oddział w Łomży

ul.Akademicka 20,18-400 Łomża.

 

 

przewodniczący -  Anna Sadowska

członkowie:        

-  Janusz Krajewski  ( spr. )

-  Jadwiga Piaścik

 

 

 

Data powstania: wtorek, 1 cze 2010 12:36
Data opublikowania: wtorek, 1 cze 2010 12:37
Data przejścia do archiwum: poniedziałek, 7 paź 2013 13:55
Opublikował(a): Zbigniew Gryglik
Zaakceptował(a): Zbigniew Gryglik
Artykuł był czytany: 9422 razy