Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Postanowienie SKO. 0814/OŚ/311/2010

Łomża, dnia 8 marca 2010 r

SKO. 0814/OŚ/311/2010
POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856 ze zm.) oraz art. 138 § 2 w  związku z  art. 144 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży w składzie:

Przewodniczący : Anna Sadowska

Członkowie:        Mirosław Kazimierz Anaszko  (spr.)


            Urszula Kurządkowska

 

po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 8 marca 2010 r  zażalenia Jana Bernadziuka na postanowienie Wójta Gminy Zambrów z dnia 1 lutego 2010 r. znak: RRG. 7624-28-07/09,  którym:

   1. Nałożono obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie południowo - wschodniej Obwodnicy Zambrowa w ciągu drogi krajowej nr 63 na odcinkach:

• odcinek I od km 4 + 655,4 do km 5 + 915,56 (z przedłużeniem do drogi krajowej Nr 66)

• odcinek II od km O + 000 do km 2 + 950,20

   1. Ustalono zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w pełnym zakresie wg art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) ,
   2. Wskazano, iż przy opracowywaniu raportu o oddziaływaniu na środowisko należy:

- ustosunkować się do pism złożonych przez strony postępowania jak i zainteresowane

społeczeństwo - pisma dołączone w załączniku - 124 str.

- zorganizować spotkanie autora raportu z miejscową ludnością w celu omówienia

konfliktów społecznych związanych z budową obwodnicy południowo - wschodniej

Zambrowa,

      - omówić szczegółowo przynajmniej dwa warianty planowanego przedsięwzięcia w tym

      wariant projektowany przez wnioskodawcę oraz racjonalny wariant alternatywny

      omijający obszary możliwych konfliktów społecznych zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt. 5 ustawy,

uchyla zaskarżone postanowienie w całości i przekazuje sprawę  do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji
U z a s a d n i e n i e

Cytowanym w sentencji postanowieniem Wójt Gminy Zambrów nałożył obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie południowo - wschodniej obwodnicy Zambrowa w ciągu drogi krajowej nr 63 z przedłużeniem do drogi krajowej Nr 66.

W podstawie prawnej postanowienia wskazano na przepis art.63 ust. l i 4, a także art. 66 i art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), zwanej dalej ,,ustawa z dnia 3 października 2008r.”, a także § 3 ust. l pkt.56 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.), dalej ,,rozporządzenie”.

W uzasadnieniu postanowienia wskazano m.in., że postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia jest kontynuacją postępowania zakończonego wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 14 lipca 2009r. znak sprawy RRG.7624-28/07/09 uchylonej przez SKO w Łomży. Ponadto wskazano, iż zmieniła się ustawa zasadnicza, na podstawie której należy obecnie prowadzić postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, a także  akty wykonawcze do obecnie obowiązującej ustawy, między innymi : przepisy w sprawie dopuszczalnych norm hałasu w środowisku oraz w sprawie warunków jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi.

Z postanowieniem Wójta Gminy Zambrów nie zgodził  się Jan Bernadziuk, który wniósł, za pośrednictwem organu I instancji, zażalenie skierowane do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży. Postanowieniu skarżący zarzucił rażące naruszenie przepisu art. 153 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r., a także rażące naruszenie kpa. Uznał, że skoro prowadzone przez Wójta Gminy Zamrów postępowanie administracyjne zostało wszczęte w dniu 13 grudnia 2007 r., to powinno toczyć się w oparciu o przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 3 października 2008r. W ocenie skarżącego  wydane postanowienie jest nieważne, gdyż Wójta Gminy Zambrów w dniu 4 lutego 2008 r. wydał postanowienie w przedmiotowej sprawie, które nie zostało uchylone.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży, dalej Kolegium, po zapoznaniu się z materiałem dowodowym, na podstawie zgromadzonych w aktach dokumentów, stwierdza, co następuje:

Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie południowo - wschodniej obwodnicy Zambrowa w ciągu drogi krajowej nr 63  z przedłużeniem do drogi krajowej Nr 66, wszczęte na wniosek  Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku z dnia 7 marca 2006 r., nie zostało zakończone decyzją ostateczną.

W dniu 15 listopada 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 3 października 2008 r., która w zasadniczy sposób zmieniła zasady przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć. Przepis art. 144 tej ustawy wprowadził szereg istotnych zmian w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo o ochronie środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r. nr 25, poz. 150), m.in. postanowieniem art. 144 pkt 9 ustawy uchylono dział V i VI ustawy - Prawo ochrony środowiska, wprowadzając w ich miejsce nowe uregulowania. W miejsce uchylonych przepisów działu VI (postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko) ustawy - Prawo ochrony środowiska, weszły w życie uregulowania ustawy z dnia 3 października 2008 r. dotyczące m.in. oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz na obszar Natura 2000 (dział V ustawy).

W przypadku zmiany stanu prawnego w toku prowadzonego postępowania, przepisy przejściowe określają, w oparciu o jaki stan prawny powinno być  prowadzone i zakończone postępowanie wszczęte przed zmianą stanu prawnego. Przepis art. 153 ustawy z dnia 3 października 2008 r. stanowi, że do spraw wszczętych na podstawie przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, a niezakończonych decyzją ostateczną stosuje się, z zastrzeżeniem art. 154 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r, przepisy dotychczasowe. Zastrzeżenie zawarte w tymże art. 154 ust. 1 dotyczy postępowań w sprawie wydania decyzji, o których mowa m.in. w art. 72 ust. 1 pkt 10 ustawa z dnia 3 października 2008 r, tj. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - wydanej na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych Dz. U. z 2008 r., Nr 193, poz. 1194).

Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie mają  zastosowanie przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. - Prawo ochrony środowiska, bowiem sprawa została wszczęta wnioskiem złożonym w dniu 7 marca 2006 r., zatem przed datą wejścia w życie ustawy z dnia 3 października 2008r., stąd reguła ustanowiona przepisem art. 153 ustawy z dnia 3 października 2008 r znajduje zastosowanie w niniejszej sprawie.

Pomimo faktu, iż sprawa wszczęta na wniosek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział  w Białymstoku z dnia 7 marca 2006r. nie została zakończona decyzją  ostateczną, organ I instancji wydając postanowienie w przedmiotowej sprawie, zastosował przepisy ustawy z dnia 3 października 2008r. Działanie takie, zdaniem Kolegium, narusza przepis art. 153 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, bowiem decyzja kasacyjna Kolegium z dnia 15 września 2009 r., znak : SKO. 0814/OŚ/595/2009,. nie jest decyzją kończącą postępowanie w przedmiotowej sprawie.

Odnosząc się do zarzutów zażalenia Kolegium wyjaśnia, że kwestionowane postanowienie nie kończy postępowania w sprawie, jego zwieńczeniem będzie wydanie decyzji środowiskowej od której przysługuje stronom odwołanie a następnie prawo do skargi do sądu administracyjnego. W związku z powyższym Kolegium uznaje za chybione żądanie uchylenia przez Wójta Gminy Zambrów wydanego w dniu 4 lutego 2008 r postanowienia. Postanowienie to obligowało Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku do sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko. Wnioskodawca wymagany raport przedłożył organowi I instancji.

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży orzekło jak w sentencji.

Postanowienie niniejsze jest ostateczne.

Strona niezadowolona z niniejszego postanowienia może wnieść skargę  do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, za pośrednictwem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży, pod zarzutem jego niezgodności z obowiązującymi przepisami prawa, w terminie 30 dni od daty jego otrzymania.

Przewodniczący: Anna Sadowska

 

                                          Członkowie: Mirosław Kazimierz Anaszko spr.


                                          Urszula Kurządkowska


Otrzymują :

   1. Bemadziuk Jan

Aleja Wojska Polskiego 4lB/64, 18-301 Zambrów;

   1. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku

ul. Zwycięstwa 2, 15- 703 Białystok,

   1. Strony postępowania – poprzez obwieszczenie,
   2. Wójt Gminy Zambrów
   3. A/a

Data powstania: poniedziałek, 8 mar 2010 14:18
Data opublikowania: poniedziałek, 8 mar 2010 14:21
Data przejścia do archiwum: poniedziałek, 7 paź 2013 14:04
Opublikował(a): Zbigniew Gryglik
Zaakceptował(a): Zbigniew Gryglik
Artykuł był czytany: 8632 razy